vineri, 21 septembrie 2012

The Land Down Under - De la Vegemite la ciorba radauteana

   Inca o zi friguroasa in Perth. Azi de dimineata a tras o ploaie apoi a iesit un pic soarele, moment de care am profitat si noi sa mergem la targul de vechituri din zona si sa ne mai uitam. Am reusit in sfarsit sa ne gasim o masa si 6 scaune din lemn masiv la 100$ - am mai dat 10$ si ne-au adus-o si acasa. Acum suntem si noi multumiti de casa si mobilier - asa ca putem opri cheltuielile de asa ceva si sa ne concentram pe gasitul de joburi.
   Cum am ajuns acasa, cum a inceput ploaia din nou si mai puternic. Toata ziua a fost urat. In Perth, umbrela este cam degeaba deoarece vantul bate atat de tare incat ploua aproape orizontal. Foarte mult vand in Perth, se vede influenta oceanului chiar si cand e vremea frumoasa, vantul tot bate destul de tare.
   Am sa povestesc azi un pic despre mancare si despre shopping in general. Ma refer la shoppingul pentru emigranti, pe baza unui trai ieftin, ca asa sa te duci la al mai mare mall stim cu totii. In Perth, fiecare cartier are cate un shopping centre. Nu prea gasesti ceea ce vezi la noi intr-un Carrefour sau Cora, adica un singur magazin cu de toate, aici sun un pic mai specializate. Astfel, avem supermarketuri de mancare si supermarketuri de restul. Pe mancare, doua sunt mari si puternice in Perth, Woolworths si Coles. Preturi similare, daca chiar vrei sa traiesti ieftin insa urmaresti ce e la oferta in ambele magazine si cumperi asta de aici si aialalta de acolo. Exista diferente mari de pret si de la o zi la alta, astfel daca azi sa zic merele sunt 2$/kg, maine ele pot fi 1$/kg. Politica de preturi nu prea are o ratiune anume sau nu am reusit noi sa o descoperim, principiul cred ca este ca niciodata sa nu stii ce e la oferta maine ca sa vii mereu sa te uiti. Cum azi am bagat si noi baietii un shopping ca ne-au trimis fetele, ele ramanand acasa sa mai faca o curatenie si ceva de mancare, sunt in masura in sfarsit sa va spun si ceva preturi de mancare australiana. Astfel, o paine feliata - ca dimensiuni similara cu alea French Toast de prin Romania dar infinit mai buna la gust - este cam 3 dolari si un pic. Gasesti insa oferte cu 2 paini la 4$. Ouale sunt cam 3$ 12 bucati. Cartofii ni s-au parut cam scumpi azi, am luat cu 1.95$/kg. Mere verzi "ca la bunica" - asa se cheama in Australia am luat cu 0.99$/kg. Sunt si mere rosii cu 1.95$/kg, dar in piata de unde am luat noi aratau cam urat si nu am luat. Castravetele gen "Fabio" invelit in tipla este cam 1,5$ bucata. La kg, din aia varsati erau 3,5$/kg. Carnea este undeva intre 10-25$kg in functie de sortiment. Foarte multa carne de vita si lamb - miel, porcul este slab reprezentat. Puiul este mai ieftin, pieptul de pui este 15$ dar am gasit ciocanele la oferta cu 3$/kg. O salata verde este cam 1$ bucata. Ridichiile erau urate asa ca nu ne-am apropiat, la fel si rosiile. Dovlecelul - 50 de centi bucata.  O sticla de ketchup - 2.5$. O caserola cu 8 carnati proaspeti - 6.5$.
   Sa intru putin si in domeniul mezelurilor. Sa nu va asteptati aici sa gasiti salamuri puse in rastel ca in Romania. Exista cateva, dar fata de ce e la noi nu se compara. Am vazut chiar si salam unguresc, scria pe le mare Hungarian, dar din ce imi spune Natalia, e o porcarie. Carnatii iarasi sunt destul de slab reprezentati fata de ce e pe la noi, dar situatia e mai buna decat la salam. Foarte bun este insa iaurtul, chiar si cel light ni s-a parut destul de gras si cremos. O galetusa de 1kg de iaurt este cam 5.75$. Gemul este si el bine reprentat, un borcan mai ieftin de gem este pe la 2.5-3$ in functie de sortiment. Untul trebuie cumparat cu atentie, pentru ca foarte multe sortimente sunt deja sarate, si nu prea scrie pe ele. Vezi pe cateva scris "salted butter", dar nu pe toate, asa ca trebuie sa te uiti la ingrediente. E bun untul sarat la mezeluri, dar la gem nu merge de nici o culoare. La sucuri, foarte bune sunt sucurile de fructe, noi luam din Woolworths un suc la 2,4L (nu ma intrebati de ce nu are sticla 2,5, habar nu am, de altfel nici berea de exemplu nu are 330 ml ca la noi ci 360 sau 345 de ml) de portocale care chiar ne place mult, costa 3.29$. Foarte scumpe sunt insa sucurile la jumate cum am zice noi - la 600ml pe aici. Sunt cam 2,5$ in conditiile in care cu 3,5$ iti iei sticla de 2L. Ba chiar daca prinzi o oferta, e posibil sa dai mai putin pe sticla de 2L decat pe jumatea de suc.

   Peste toate troneaza insa pasta Vegemite. E ca un fel de gem. Produs tipic australian din drojdie. Am gustat la Natalia un pic, nu mi-a placut de nici o culoare. Arata ca marmelada de pe vremuri dar are un gust foarte sarat si destul de neplacut pentru noi. Simona nici nu l-a inghitit, l-a scuipat afara. Din ce ne povesteste Natalia, copiii australieni de pe la gradinita mananca la gradinita sandvisuri cu Vegemite... cam multa sare pentru copii - parerea mea.
   Sa trec si la partea non-alimentara. Produsele gen cosmetice, geluri de dus, parfumuri si alte astfel de balarii se gasesc in magazine numite Chemist Shop. Sunt si in supermarketuri, dar mai putine. Destul de ieftine, un gel de dus bun costa cativa dolari, asa ca  daca vreti sa mai salvati ceva greutate la bagaje pentru a pune altceva, scoateti din cosmetice. Parfumurile sunt chiar mai ieftine ca in Romania, trebuie doar sa cauti. Pentru cei care vin prin Dubai, desi duty-free-ul de acolo are o oarecare reputatie, abtineti-va, cumparati din Australia mult mai ieftin. Pe produse non alimentare, doua supermarketuri mari sunt in Perth din ce am vazut noi, K-Mart si Big W. K-Mart pare a fi mai ieftin si are tot felul de electrocasnice (au ei marca lor - Homemaker parca ii zice), electronice, plasticaraie - galeti, cosuri si alte minuni d-astea si haine. La fel si Big W, numai ca lipseste marca Homemaker.
   Dupa sesiunea de shopping am venit acasa unde fetele tocmai faceau o ciorba radauteana... o minune. Am mancat cu pofta ca pe vremurile bune. Chiar si Nataliei i-a placut, desi nu mai mancase niciodata. Seara fetele ne-au delectat cu o mancarica de mazare cu pui - apropo, sa nu va lasati pacaliti de ce scrie pe punga cum ca nu trebuie fiarta decat 5 minute, chiar si dupa jumatate de ora inca era tare.
   Cam asta e cu mancarea prin Perth. In general, produsele sunt bune, chiar si marca de casa a Woolworths este OK ca si calitate, nu se compara cu ce face Carrefour in Romania sau Kauflandul cu marcile lor proprii. Mai trebuie spus ca pentru un emigrant, mancatul de la Woolworths sau Coles ajunge sa coste si 150$/saptamana daca nu iti refuzi nimic.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu